Blog

Clienten bestaan niet :-)

4 februari 2020 | 2 minuten lezen
Wie heeft ooit het woord client verzonnen?
Nog een paar uurtjes en ik ga voor 3 weken afscheid nemen van onze meiden op de hoeve. Vrouwen waar ik van hou, mooie mensen die stuk voor stuk keihard geknokt hebben om weer iets van waarde te voelen in zichzelf.
In al die momenten dat ik naast ze mocht staan, heb ik keer op keer mogen ervaren hoe belangrijk het voor hen is dat ze echt gezien worden, iets wat in mijn ogen zo vaak mist in onze huidige hulpverlening!
Mag ik even?
Hoe vaak heb jij de afgelopen jaren gehoord dat hulpverlening professionele afstand moet bewaren?
Hoe vaak heb jij van collega's gehoord dat ze moesten werken vanuit een protocol en dat tijd en geld alles bepaalde.
Hoe vaak heb jij kamers in de 24 uurs zorg gezien met zeil op de vloer, projectmeubels en 1 m2 om je kont te keren?
Hoe vaak heb jij gehoord dat een instelling een beleid heeft waarin staat dat je als professional geen lichamelijk contact mag maken?
Hoe vaak hoor jij dat het niet professioneel is om je emoties te tonen als hulpverlener aan de mensen waarmee je werkt?
Hoe vaak heb jij gehoord dat er afstand word ervaren tussen de mensen die hulp krijgen en die het geven?
En weet je wat, ik begrijp dat jij als hulpverlener de afgelopen 20 jaar ook zo bent gaan denken en werken, we zijn allemaal mee getrokken in de stroom van Mister Smart! Meten is immers weten :-)
Ook jij vult al jaren lang trouw je vragenlijstjes over veiligheid, kwaliteit en tevredenheid in en registreert volgens afspraak alles wat nodig is voor het keurmerk van jouw organisatie. De halfjaarlijkse evaluatie is voor jou een eitje, zonder dat je het in de gaten hebt schrijf je er 3 in de week en is keurig terug te lezen dat de doelen vanuit de indicatie bijna zijn gehaald. Maar bijna elke week frustreet het je ook dat je deze week weer geen koffie hebt gedronken met............
Misschien wil jij terug naar de tijd waarin koffie belangrijker was dan de halfjaarlijkse rapportage en het woord cliënt nog uitgevonden moest worden, dat kan!
Maak de keuze om je hart te volgen, na de zomer ken jij geen cliënten meer!
Menno Beute, stichting Hadassa hoeve
5 februari 2020

Mooi Menno! Ik ben praktijkonderzoeker binnen het sociaal domein. Dat betekent dat ik praat met mensen over hoe het écht gaat in de praktijk met het werk, om hun ervaringen en verhalen te kunnen delen. Ik ben benieuwd naar jouw visie op het inzichtelijk maken van de kwaliteit en impact van jouw werk. Vriendelijke groet, Jeannet Klooker

6 februari 2020

Ha Jeannet Klooker, 

Ik zou zeggen kom eens koffie drinken op de hoeve, praat met de vrouwen, kijk rond en ervaar zelf dat zorg binnen de GGZ echt anders kan.

Vr gr Menno

06-21899847 / info@hadassahoeve.nl

NieuwsVraag & AntwoordThema'sTools