Blog

Inspirerend voorbeeld: GGD IJsselland inspireert eigen medewerkers en gemeenten

‘Positieve gezondheid past bij onze publieke taak’
Profielfoto van Rosalie Bosman
12 mei 2023 | 3 minuten lezen

Het gedachtengoed van positieve gezondheid breed laten omarmen door jouw organisatie, hoe pak je dat aan? GGD IJsselland heeft er ervaring mee: de organisatie inspireert tegelijkertijd haar eigen medewerkers en mensen van gemeentes en andere GGD-en. ‘Maak tijd voor deze omslag, het is niet iets wat je zo voor elkaar hebt’, tipt Marja de Jong, trekker van de interne beweging binnen GGD IJsselland.  

Al in 2018 ontstond bij GGD IJsselland het idee om positieve gezondheid in de organisatie te implementeren. Marja was daar meteen enthousiast over. ‘We hebben met onze toenmalige directeur een gesprek gehad met Machteld Huber, de grondlegger van positieve gezondheid. En op de terugweg zeiden we al: Hier kunnen we wat mee, dit past heel erg bij onze publieke taak om mensen zo lang mogelijk gezond te houden. Dat gaat veel verder dan leefstijladvies, waarbij je mensen op hun probleem wijst en dan zegt wat ze wel en niet moeten of mogen doen. Want als je dingen oplegt, gaan mensen zich verzetten of geven ze de gezonde leefstijl na een tijdje weer op. Bij positieve gezondheid geef je inwoners zelf de regie: waar word je gelukkig van, waar wil je aan werken, wat is voor jou een goede manier om je doelen te bereiken? Dat wilden we uitdragen in onze eigen organisatie, maar ook als adviseurs gezondheidsbeleid en gezonde leefomgeving naar de gemeenten in ons werkgebied’. 

Inspireren en informeren 
De eerste stap was dat een groep medewerkers vanuit diverse teams een training volgde bij het Institute for Positive Health, enkele van hen werden op hun beurt weer opgeleid om trainingen te kunnen geven, intern en bij gemeenten. ‘We hebben de aanpak verdeeld over drie fasen: inspireren en informeren, implementeren en structureren en de derde fase is het borgen in de organisatie. Het implementeren van het gedachtengoed van positieve gezondheid is geen proces wat je in een paar maanden voor elkaar hebt, dit is een omslag die tijd kost. Formeer een team wat zich hiermee bezig kan houden’, weet ze uit ervaring. 

Maatwerk 
Kelly Verhaard is één van de twee implementatiecoaches die binnen GGD IJsselland aan de slag ging om medewerkers enthousiast te maken voor positieve gezondheid. ‘We hebben heel verschillende medewerkers, van mensen die rechtstreeks klantcontact hebben bijvoorbeeld in de jeugdgezondheidszorg tot beleidsmakers op kantoor. Dat vraagt om maatwerk per team. Bij de uitvoerende medewerkers zoals onze verpleegkundigen hoorden we eerst vaak: maar dat doe ik toch al? En dat klopt ook, maar ze zijn zich er vaak niet bewust van en bleken het nog veel optimaler te kunnen benutten. Na de training zeiden ze toch dat ze er veel aan hadden gehad. Want je hebt ook een veel leuker gesprek met mensen als je kunt aansluiten bij hun hobby’s en waar ze blij van worden dan dat je ze alleen maar wijst op bijvoorbeeld hun overgewicht’. 

Cadeautje voor zichzelf 
Ook de medewerkers die geen klantcontact hebben, konden meedoen aan de inspiratiesessies. ‘Bij hen hoorden we vaak: wat moeten wij ermee? Maar vaak kregen we na één sessie al terug dat ze het een cadeautje voor zichzelf vonden. Teams die het eerst niet zagen zitten, meldden zich later toch vrijwillig aan voor een inspiratiesessie. Het ging steeds meer leven en we horen steeds meer voorbeelden hoe mooi het in de praktijk werkt’. 

Leidinggevenden en HRM werden ook meegenomen in de nieuwe manier van denken. ‘Vanuit positieve gezondheid kun je op een veel positievere manier in gesprek gaan met medewerkers. Bijvoorbeeld als je je in de jaarlijkse gesprekscyclus veel meer concentreert op wat goed gaat in hun werk en hoe ze die talenten nog verder kunnen uitbouwen. En bij verzuim ligt het accent dan veel meer op wat wél kan’, legt Marja uit. 

De aanpak van GGD IJsselland inspireert ook andere GGD’en in den lande. Laatst kwamen GGD-medewerkers uit Zeeland, Gelderland en Twente op werkbezoek in Zwolle. ‘Zij wilden horen hoe wij het hadden aangepakt, en wij leerden ook weer van hen’. Onze tip voor andere organisaties: neem de tijd, maak er een team voor vrij, lever maatwerk en laat mensen op basis van vrijwilligheid aanhaken’, vertellen de twee enthousiast. 

Wil je meer weten over hoe GGD IJsselland het gedachtengoed van positieve gezondheid in de praktijk brengt? Neem dan contact op met Kelly ( k.verhaard@ggdijsselland.nl) of Marja (m.de.jong@ggdijsselland.nl)