Blog

“Zorg voor tegenprestaties in verschillende prijsklassen”

Ervaringstip #5 voor een succesvolle crowdfunding campagne
Profielfoto van Samen Voor Elkaar
25 maart 2024 | 2 minuten lezen

“Zoek veel tegenprestaties in verschillende prijsklassen. Dat is het succes van onze actie geweest om zoveel geld op te halen”, geeft Hans Lubbers als belangrijkste tip mee aan initiatiefnemers die een crowdfunding campagne willen starten op Samen voor Elkaar. Met de campagne ‘Het dak moet er op’ voor de bouw van een natuur- en educatiecentrum in Hengelo heeft hij € 23.000 opgehaald.  

De tweede tip van Hans is dat iemand in je team handig moet zijn met social media. “Met het goed inzetten hiervan kun je een heel groot bereik halen en dat is toch ook een cruciale succesfactor bij dit soort acties. Want met het grote bedrag dat wij wilden ophalen, red je het niet met je eigen netwerk. Met aantrekkelijke social media content op TikTok en Facebook lukte het ons om buiten dat netwerk komen. Hier hebben we dan ook onze verschillende tegenprestaties flink gepromoot.” 

Na een brainstormochtend georganiseerd door Samen voor Elkaar heeft Hans een team gevormd van 5 mensen en een draaiboekje gemaakt. “We hebben lang gedubd over het bepalen van het streefbedrag. Uiteindelijk zijn we voor maar liefst € 20.000 gegaan omdat we vreselijk veel geld tekort kwamen voor het bouwen van een nieuw natuurcentrum. En een nieuw en duurzaam gebouw is hard nodig, want in het huidige krotje kunnen vrijwilligers die werken in het Beleefbos en de Heemtuin eigenlijk met goed fatsoen niet meer verblijven. Ook willen we dit veel meer gaan inzetten voor educatiedoeleinden. Dat veel mensen deze plannen ondersteunen, blijkt uit het feit dat we onze doelstelling ruim behaald hebben. Daar ben ik trots op.” 

 

Vanaf 25 euro doneren 

Het grote succes van de actie om zoveel geld op te halen, zit volgens Hans in de vele tegenprestaties in verschillende prijsklassen die ze hebben gezocht. “Ik vond het belangrijk dat we niet gingen bedelen, daarom ook dat we hebben geïnvesteerd in veel tegenprestaties. Je kon doneren vanaf 25 euro, dit omdat we met kleinere bedragen als 5 of 10 euro, onze doel nooit zouden redden. Donateurs kregen voor 25 euro een zakje originele Hollandse inheemse bloemzaden uit onze eigen Heemtuin of een groentewaardebon bij de biologische groenteboer op de markt. Verder gingen kunstwerken van een Hengelose kunstenaar als warme broodjes over de toonbank voor 150 tot 200 euro. Ook tekeningen van de plaatselijke kunstafdeling voor 100 euro vonden gretig aftrek. Binnen 2 dagen hadden we er al 10 verkocht. Al met al tikten de opbrengsten van de tegenprestaties flink aan. Daar kwam als bonus het mooie bedrag van de Provincie Overijssel bovenop. Dat was voor ons ook een hele mooie stimulans om extra ons best te doen om het streefbedrag te halen”, vertelt Hans.  

 

In oktober ‘het dak erop’ 

Het nieuwe natuurcentrum wordt naar verwachting rond oktober geopend. Het plan was dat deze zomer ‘het dak erop’ zou staan, maar door het slechte najaar en stormschade heeft de bouw vertraging opgelopen. “Na de storm in februari staat de hele dakconstructie weer uit het lood. We zijn nu bezig om de schade te herstellen en hopen op een mooi voorjaar zodat we sneller kunnen doorbouwen en jong en oud nog dit jaar de Twentse (stads)natuur kunnen beleven.” 

 

Meld hier je initiatief aan https://initiatievensamenvoorelkaar.nl/nl/pages/start