Blog

Koude nacht in het park geeft actie voor Sheltersuit een boost

Ze wilden graag geld genoeg inzamelen voor vijf Sheltersuits voor daklozen, het werden er maar liefst tien. Stichting Bernhards Ontmoeting bereidde de crowdfunding goed voor én bedacht een originele actie waar ze ruim de pers mee haalden: de bestuursleden
Profielfoto van Samen Voor Elkaar
21 augustus 2023 | 2 minuten lezen

Ze wilden graag geld genoeg inzamelen voor vijf Sheltersuits voor daklozen, het werden er maar liefst tien. Stichting Bernhards Ontmoeting bereidde de crowdfunding goed voor én bedacht een originele actie waar ze ruim de pers mee haalden: de bestuursleden sliepen zelf een nachtje buiten. ‘Door aan den lijve te ondervinden hoe het is om dakloos te zijn, al was het maar een nacht, werden we nog gemotiveerder’, vertelt voorzitter Jeannette Lodeweges. 

Stichting Bernhards Ontmoeting (genoemd naar het Prins Bernhardpantsoen in Hengelo) zette een projectgroep op voor de Sheltersuit actie: Bernhards Ontmoeting geeft warmte. ‘We hebben vier keer per jaar een activiteit die ‘Het vuur in mij’ heet. Daarin komt iemand vertellen over zijn of haar grote passie. We hadden Bas Timmer van Sheltersuit hiervoor gevraagd. Toen we hoorden dat er een pilot crowdfunding was vanuit de provincie, wilden we daar wel aan mee doen. We wisten meteen dat voor Sheltersuit de harten wel sneller zouden gaan kloppen’. 

Een Sheltersuit is een wind- en waterdichte jas met de optie er een slaapzak aan vast te maken. Daarmee zijn daklozen beschermd tegen weer en wind. Zo ontstond het idee om voor het goede doel ook zelf een nachtje buiten te slapen, in het plantsoen natuurlijk. ‘We hebben eerst een avond met muziek gehad, waarop mensen konden doneren. Om 1 uur gingen we de kou in en dat hebben we volgehouden tot 7 uur. Het vroor, de rijp stond op ons kussen. Maar het motiveerde ons nóg meer voor dit goede doel’. 

De actie zorgde voor veel aandacht van de pers. En gaf daarmee ook weer een boost aan de crowdfunding, en daar was het om te doen. ‘Met Diana Wevers heb ik een heel schema gemaakt hoe we de crowdfunding zouden doen. We zijn met de projectgroep van 6 man in eigen kring begonnen om aandacht te vragen voor de actie en hebben een website ingericht en een flyer gemaakt, met ondersteuning van de provincie. We vroegen iedereen die weer door te sturen, waardoor we al snel een goed bereik hadden. Berichten op Facebook leiden tot aandacht in de pers: er verscheen een artikel in Tubantia en we mochten naar de studio van 1Twente. Dat wakkerde de crowdfunding enorm aan’. 

In het begin liep de inzameling dus prima, maar na een tijdje verslapte de aandacht en werd de ludieke actie van buiten slapen ingezet. ‘We hebben gemerkt dat je mensen bij de les moet houden. Dus begin eerst met je eigen kennissen, zorg voor aandacht in de pers en als het inkakt: bedenk een goede actie die aanspreekt. En het werkt ook goed als je beloningen geeft. Bij ons mochten mensen vanaf een bepaalde donatie bijvoorbeeld gratis naar de lezing van Bas of ze kregen een rondleiding bij Sheltersuit, dat prikkelde om geld te geven’. 

Nog een tip van Jeannette: niet gaan drammen. ‘Je moet steeds leuke berichten posten die positief zijn en niet alleen maar elke keer bedelen om geld. En kies een onderwerp wat de harten raakt. Natuurlijk kan je niet alle problemen in de wereld oplossen. Maar als je ziet hoe bijvoorbeeld mensen in Syrië en Turkije na de aardbeving buiten slapen dan kan je machteloos toekijken of denken: laten we wat doen, hoe klein ook’.