Blog

Inspirerend voorbeeld: Wally weet de weg in welzijnsland

Veel huisartsen ervaren het als speurtocht voor ze een patiƫnt op een goede manier hebben verwezen in het sociaal domein. Dankzij de Wally zijn huisartsen en het sociaal domein nu beter verbonden.
Profielfoto van J Heinrich
7 december 2023 | 3 minuten lezen

Waar kan deze patiënt terecht voor problemen die niet (alleen) medisch zijn? Voor huisartsen is dat vaak een probleem. In Deventer weten huisartsen en het sociaal domein elkaar nu heel goed te vinden, zodat mensen als ze dat willen met alle leefgebieden aan de slag kunnen. Met dank aan Wally….

Veel mensen kennen Wally wel: het mannetje met zijn rood-wit gestreepte shirt dat heel kunstig verstopt zit in een zoekplaat vól met andere poppetjes. Zo’n zelfde speurtocht moeten huisartsen in hun beleving vaak ook uitpuzzelen voor ze een patiënt op een goede manier hebben verwezen in het sociaal domein. Door de samenwerking van Huisartsen Coöperatie Deventer en Omstreken (HCDO) met De Kern maatschappelijke dienstverlening en de gemeente is dit in Deventer nu opgelost met ‘Waar is Wally’: elke praktijk in Deventer heeft een eigen ‘Wally’ die met de patiënt in gesprek gaat over alle leefgebieden en dan waar nodig doorverwijst naar bijvoorbeeld maatschappelijk werk, schuldhulpverlening of buurthuis.

‘Huisartsen hebben het heel druk. Eén van hen verzuchtte ooit: dat sociale domein is net een zoekplaat…. Omgekeerd was er vanuit het sociaal domein ook behoefte aan betere contacten met de huisartsen, omdat hulpverleners soms slecht werden gevonden. Zo ontstond het idee van Waar is Wally?’, vertelt projectmedewerker Linda Tuinman. Inmiddels heeft elke huisartsenpraktijk in Deventer een Wally en ook in de drie kernen van de gemeente Dalfsen werken alle huisartsenpraktijken met een Wally. In de drie kernen van de gemeente Zwartewaterland werken de Wally en de welzijnscoach van Welzijn op Recept nauw samen in het Leefstijlportaal. ‘In Kampen zijn we in de opstartfase en bundelen we de krachten met Welzijn Op Recept zodat er naast aandacht voor activering ook ruimte is voor het psychosociale stuk. Inmiddels hebben we ook in Twente ondersteuning geboden aan de projectgroep van SamSam om ook daar de Wally-werkwijze voor vijf gemeenten toe te passen. Het is een krachtig format dat toepasbaar is in elke lokale situatie.’ De provincie ondersteunt het uitrollen van Waar is Wally.

‘We zien in Deventer dat het echt goed werkt. De huisarts wordt echt ontlast. Als een patiënt geen medische begeleiding (meer) nodig heeft, kan deze uit het medische circuit en naar het sociale domein. Elke praktijk heeft een eigen Wally, dus de lijntjes zijn kort. Eerst zaten we letterlijk in de praktijk, maar dan blijf je toch nog in die medische sfeer dus nu komen mensen bijvoorbeeld naar ons, naar een buurthuis of wij gaan op huisbezoek’.

Zowel de huisartsen als de praktijkondersteuners worden door Wally ontlast. ‘Ze krijgen altijd een terugkoppeling van wat met de patiënt is besproken, zodat ze daar bij een eventueel volgend bezoek op terug kunnen grijpen’. Voor de patiënt is één van de grote voordelen dat Wally alle tijd heeft: ‘De intake duurt een uur, waar nodig langer. Daarbij gaan we in op alle leefgebieden zodat we goed in kaart hebben wat er nog meer speelt dan die lichamelijke klacht waarmee ze in eerste instantie naar de huisarts kwamen. Misschien heeft iemand wel buikpijn omdat er veel geldzorgen zijn. Of is iemand eenzaam en de zin in het leven kwijt. Maar ook als iemand wél een lichamelijke kwaal heeft, kan Wally bijvoorbeeld doorverwijzen naar lotgenotencontact of maatschappelijk werk voor verwerkingsgesprekken als aanvulling op de medische behandeling. Het is echt maatwerk. Als mensen de drempel naar een activiteit of hulpverlener hoog vinden gaan we desnoods mee de eerste keer. Mensen voelen zich vooral op elk gebied echt gezien en gehoord, dat is heel belangrijk’.

Doordat Wally in Deventer zo goed is geland, kan Linda met een enthousiast verhaal op pad naar andere praktijken in de provincie. ‘Elke huisarts en praktijkondersteuner herkent dat probleem van tijdsdruk. En het is gewoon onmogelijk voor hen om de hele sociale kaart binnen hun werkgebied te kennen. Soms is doorverwijzen naar tweedelijns zorg dan het meest praktische, maar het is jammer dat daardoor veel expertise en mogelijkheden in het voorliggend veld niet worden benut. De Wally van de praktijk weet precies wat er allemaal mogelijk is en daardoor houden we mensen uit die duurdere tweedelijns zorg, dat is in een tijd van wachtlijsten en stijgende zorgkosten natuurlijk ook een mooie uitkomst’.

Wil je meer info over dit inspirerende voorbeeld? Neem dan gerust contact op met Linda Tuinman via L.tuinman@stdekern.nl of 06 - 10 57 11 06