Blog

Crowdfunding ondersteund met acties

Natuurboederij BalkInn: alleen om geld vragen werkt niet.
Profielfoto van Samen Voor Elkaar
25 juli 2023 | 2 minuten lezen

Het bedrijfsleven had al veel bijgedragen aan Natuurboerderij BalkInn in Nieuwleusen. Dus toen er ook nog geld nodig was om een natuurlijke speeltuin aan te leggen, besloten de initiatiefnemers het breder aan te pakken. ‘We hebben uiteindelijk 14.600 euro opgehaald met crowdfunding. Dat is meer dan gedacht, en daar zijn we heel blij mee. Maar je moet wel bedenken dat je er echt niet alleen bent met social media berichtjes posten’, zegt Eline ten Kate van BalkInn. 

Dat BalkInn aan crowdfunding ging doen, kwam omdat ze ook de toekomstige gebruikers wilden vragen om bij te dragen aan de voorziening bij het dorp. ‘We wilden niet nog eens bij bedrijven aankloppen, zij hadden onder andere al veel materialen gedoneerd en we wilden ook niet gaan overvragen’, legt Eline uit. 

Omdat ze geen ervaring hadden met crowdfunding, deden ze mee aan de pilot van de provincie. ‘Daar hebben we veel bruikbare theorie gehad en werden we op weg geholpen met tips. Zo zijn we bijvoorbeeld eerst in onze eigen kring donaties gaan vragen zodat er al een bedrag op de teller stond toen we echt naar buiten gingen. Daarmee voorkom je dat mensen die het op social media zien, denken: er is nog maar 100 van de 15.000 euro binnen, dat wordt niks’, vertelt ze. 

De initiatiefnemers hadden wel onderschat hoeveel er bij deze manier van fondsenwerving kwam kijken. ‘De natuurboerderij is nog niet klaar, daar zijn we ook nog druk mee. Maar het mooiste is wel als je crowdfunding combineert met leuke acties. Zo hebben we een marktje gehouden in de fruitboomgaard, waar we pakken van drie liter appelsap verkochten en cake. Dat leverde 700 euro op. En we hebben een mailtje naar scholen gestuurd of zij iets wilden organiseren. Daardoor zijn kinderen lege flessen gaan inzamelen. En een jongen van 11 heeft oude theekopjes met vogelvoer gevuld en verkocht voor in totaal 500 euro. Dat is het leuke, dat je andere mensen enthousiast maakt. En als je het alleen van particuliere giften van pakweg 20 euro moet hebben, schiet het natuurlijk ook minder hard op’. 

Door de acties en diverse leuke social posts (onder andere met een filmpje) kwamen de eerste bedragen snel binnen. Maar op een gegeven moment viel het stil. ‘Dat was wel even raar, maar dat schijnt wel normaal te zijn. Dat betekent niet dat het is mislukt en je moet de moed dan ook niet laten zakken. Want tegen het eind ging het juist weer heel snel, alsof mensen dachten: Dat laatste steentje wil ik wel bijdragen. Het hielp wel dat mensen in de buurt al iets konden zien hier, het was niet een totaal abstract plan. Daardoor wilden mensen ook best bijdragen’. 

Op de socials was variatie het toverwoord. Een leuke foto van een actie, kinderen die een cheque kwamen brengen, de gedoseerde berichten zorgden voor een constante stroom aan aandacht. ‘Je moet wel afwisselen met je boodschap. Alleen maar steeds posten dat je nog geld nodig hebt, dat gaat vervelen. Loes, onze communicatiemedewerker, is echt heel creatief geweest met steeds nieuwe onderwerpen rondom de actie’. 

Waar de crowdfunders niet echt aan hadden gedacht is dat november tot begin januari niet de meest ideale weken zijn om mensen te verleiden geld te geven. ‘Dat zijn natuurlijk toch al dure weken en mensen zijn in hun hoofd veel mee bezig met Sinterklaas en Kerst. Richting voorjaar was voor ons slimmer geweest achteraf gezien, en als de lente dichtbij is, leeft het thema buiten spelen natuurlijk ook veel meer’, geeft ze toe. Maar dat het streefbedrag gehaald is, is niet alleen in geld uit te drukken. ‘BalkInn is door de acties ook meer gaan leven in de omgeving. Dat is heel leuk om te zien’. 

Meer weten? Kijk op www.balkinn.nl