Nieuwsbericht

Oostermaat 2.2: mountainbikeroute over landgoed én industrieterrein

Profielfoto van Harrie Kiekebosch
9 juni 2020 | 2 minuten lezen

Een verbeterde versie van zijn voorganger noemen we tegenwoordig wel een 2.0-versie. De mountainbikeroute Oostermaat heet zelfs 2.2. Dat heeft als reden dat de plannen voor de 2.0 en later ook de 2.1-versie niet doorgingen. Oostermaat 2.2 is uiteindelijk een route geworden door de natuur aan de noordoost-kant van Deventer. Maar je fietst ook over industrieterrein en geluidswallen. Meer afwisseling kun je je niet bedenken.

De Kracht van Salland wil initiatieven van Sallandse bodem ‘een kontje geven’ met een kleine financiële bijdrage vanuit het subsidiepotje 4D. Dat staat voor denken, doen, durven en vooral ook delen. Giny Hoogeslag is ‘4D-makelaar’ en ondersteunt de projecten. Ook dit project.

Herwin Weelink van Mountainbike Netwerk Salland is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de route. “Het was eerst een rondje bij Lettele, over landgoed Oostermaat. Maar dat was toch te eentonig, vlak en best veel asfalt. Nu is dat uitgebreid met natuur waar je anders niet zou komen. We hebben er ook groenstroken en geluidswallen van industrieterreinen bij Deventer aan gekoppeld. Kloosterlanden en het Handelspark bijvoorbeeld.

Kijk hier een interview met Herwin, uit een aflevering van Kiek An. Deze aflevering is in verband met corona via skype opgenomen.

Oostermaat 2.2 is een van de vier routes onder beheer van Mountainbike Netwerk Salland. Dat is een stichting die nog maar sinds dit jaar bestaat en is opgericht door de verschillende Sallandse MKB-verengingen die allemaal zo hun eigen routes in de streek hebben. Die routes worden allemaal druk gezocht. Weelink merkt zelfs een enorme aanwas van mountainbikers: “Door corona zijn mensen op zoek naar beweging. De sportscholen zijn (nog) dicht en die coronakilo’s willen ze er toch weer afsporten. Ook veel jongeren kiezen voor de wielrenfiets. Want dat is een sport die je goed kunt doen nu.”

Dat maakt het niet per definitie veiliger op de routes. “Maar veiligheid begint bij jezelf. We vermanen fietsers bijvoorbeeld altijd een helm te dragen. Vooral nieuwe fietsers die nog niet zo behendig zijn hebben aan de ene kant nog wel eens de nonchalance over zich van ‘dat gebeurt me niet’, maar hebben aan de andere kant een grote valkans!”

Ook geroutineerde fietsers moeten blijven opletten. “Die gaan vaak een stuk harder. Ook al omdat ze de routes op hun duimpje kennen. Ik zelf ken denk ik iedere boomwortel in het parcours wel. Maar gelukkig is de route wel met kennis van zaken aangelegd. Als je een bocht goed inzet, kom je er ook op volle vaart wel goed door.”

Oostermaat 2.2 is dik 40 kilometer en kwam tot stand door goede routebouwers, maar Weelink vergeet niet het belang van de grondeigenaren te benoemen. “Gemeentes, waterschap, bedrijven, particulieren, we hebben heel wat goedkeuringen moeten ophalen voordat de route definitief tot stand kwam. Daarom ook dat de 2.0 en de 2.1 versies nooit het levenslicht hebben gezien. Maar de 2.2-versie is er niet minder om.”

De hele uitzending van Kiek An is hier te bekijken.