Nieuwsbericht

Van speelveld naar 'Buurttuin de Rikking'

In mei 2024 ontstond vanuit een groep buurtbewoners het idee om het speelveld om te toveren tot een groene buurttuin. Na meerdere buurtbijeenkomsten, gesprekken met de gemeente en een succesvolle geldinzameling kon het plan werkelijkheid worden gemaakt. Op zaterdag 9 mei werd de buurttuin feestelijk geopend samen met de hele buurt.

26 mei 2026 | 2 minuten lezen

In mei 2024 begon het allemaal met een eenvoudig idee van een aantal buurtbewoners. De oude zandbak op het speelveld, door velen gezien als een doorn in het oog, vormde het startpunt van een bijzonder initiatief. Samen met de gemeente werd onderzocht wat er mogelijk was en al snel bleek dat er veel meer kon dan aanvankelijk werd gedacht.

Daaruit ontstond een werkgroep van zeven bewoners die zich actief heeft ingezet voor de ontwikkeling van de buurttuin. Tijdens het hele traject zijn alle bewoners van de Rikking stap voor stap meegenomen in de plannen. Via meerdere bijeenkomsten werd de buurt geïnformeerd en werd er goed geluisterd naar wensen, ideeën en behoeften.

De werkgroep benadrukt dat deze tuin niet van een paar bewoners is, maar van en voor de hele buurt. Tijdens de gesprekken werd duidelijk dat er veel behoefte was aan meer groen, bloemen, verbinding en saamhorigheid. 
Daarom is er bewust gekeken naar een duurzame inrichting waarbij ook biodiversiteit wordt versterkt en vergroot.


Na meerdere buurtbijeenkomsten ontstond uiteindelijk een definitief plan en kon gestart worden met de geldinzameling. De buurttuin is mogelijk gemaakt dankzij de financiële steun van verschillende sponsoren en subsidieverstrekkers, waaronder Initiatievencoach Noordwest Overijssel en de subsidie Natuur voor Elkaar.


Naast deze organisaties en betrokkenen hebben ook veel buurtbewoners een belangrijke bijdrage geleverd. Er werd meegedacht, meegeholpen en samengewerkt. Want een buurttuin maak je niet alleen met geld, maar vooral met inzet, enthousiasme en betrokkenheid. Een mooi voorbeeld daarvan was een gezamenlijke zaterdagochtend waarop vele bewoners de handen uit de mouwen staken om samen gemengde heesters en planten in de buurttuin te poten. Daarmee groeide niet alleen de tuin, maar ook de verbinding in de buurt.

       

De hoop is dat de buurttuin een plek wordt waar mensen elkaar ontmoeten, kinderen kunnen spelen en bewoners samen kunnen tuinieren, praten, lachen en genieten van het groen om hen heen. Ook in de toekomst wil de buurt hier activiteiten blijven organiseren en samenkomen.

Op zaterdag 9 mei werd de buurttuin officieel en feestelijk geopend met de hele buurt. De opening was een groot succes met een mooie opkomst van bewoners en betrokkenen. De werkgroep kijkt met veel enthousiasme vooruit naar nog vele gezellige en verbindende activiteiten in de buurttuin.