Blog

“Haak met je inzamelingsactie in op een seizoenthema”

Ervaringstip #4 voor een succesvolle crowdfunding campagne
Profielfoto van Samen Voor Elkaar
18 maart 2024 | 2 minuten lezen

“Haak met je inzamelingsactie in op een seizoenthema. Zo hebben wij acties rond Sinterklaas en Kerst bedacht. Maar dat kan natuurlijk ook Pasen of Moederdag zijn” raadt Gonneke Bennes van initiatief Samen voor ’t Aahoes aan.  “Het is als organisator eenvoudig om dit op te zetten en ook meedoen is niet moeilijk. Sintlekkernijen zoals speculaasbrokken willen veel mensen wel bestellen. Zeker als het voor een goed doel is.”  

“Een extra voordeel is dat dit ook terugkerende acties kunnen zijn. Wij hebben afgelopen jaar ook weer Sintlekkernijen en oliebollen verkocht voor ’t Aahoes”, vervolgt Bennes haar betoog om in te spelen op actuele thema’s. Ze geeft meteen nog meer tips mee: “Zorg dat je voor iedereen wat wils organiseert. Wij hebben naast de verkoopacties, een graffiti workshop, comedy night en het live kijken van WK-wedstrijden georganiseerd. We hebben dus goed gekeken naar de doelgroepen die we wilden bereiken voor de crowdfunding. Door de activiteiten kwamen mensen naar het dorpshuis die daar nog nooit eerder waren geweest. Hou er daarnaast ook rekening mee dat ouderen contant willen betalen, zorg ervoor dat  je dit mogelijk maakt zodat je geen opbrengsten mist. Wij hebben dit opgelost door dozen in het Ahuus te plaatsen.” 

‘t Ahuus leeft weer  
Alle acties en activiteiten hebben er voor gezorgd dat het streefbedrag ruim behaald is. Met het resultaat van de crowdfunding is de binnenzijde van het café geschilderd, een bijdrage gedaan aan de geluidsinstallatie en nieuwe stoelen, verlichting, servies en een hoge bartafel aangeschaft. “We zijn enorm trots dat we samen met het dorp zoveel geld hebben ingezameld. Maar vooral ook dat de sociale cohesie in het dorp door de crowdfunding een echte boost heeft gekregen. Door de verschillende acties is er weer reuring in het dorpshuis ontstaan. Mensen weten de weg naar ’t Aahoes weer te vinden, het hart van ons dorp is weer terug. Dat is zo belangrijk voor ons dorp.” 

Veel mensen op de been voor lekkernijen  
25 vrouwen uit het dorp hebben de crowdfunding campagne succesvol georganiseerd. Het begon met het bedenken van creatieve acties rondom Sinterklaas: de goedheiligman inhuren voor het heerlijk avondje, een inpakservice voor kadootjes en Sintlekkers van de lokale bakker. Hier konden we ook heel duidelijk social media posts om heen bouwen voor een grotere publiciteit. Vooral de lekkernijen brachten veel mensen op de been. Ook de comedy-avond was een groot succes. Dit was een keer heel wat anders, waardoor er ook een nieuw publiek op af kwam. Deze activiteit laten we dus ook weer terugkeren. Net als de verkoop van Sintlekkernijen en oliebollen.”  

Niet alleen  
“Als don’t kan ik toevoegen dat je het vooral niet in je eentje moet gaan doen”, adviseert Bennes. “Dat kost je te veel tijd en de periode waarin de crowdfunding campagne loopt is daar ook te kort voor. In een groepsapp heb ik gevraagd wie mee wilde doen. Uiteindelijk hebben we met 25 vrouwen van diverse leeftijden alle evenementen opgezet. En al die hoofden en handen hebben we ook hard nodig gehad. Je moet niet onderschatten hoeveel inzet een crowdfunding campagne vergt.” 

Meld hier je initiatief aan https://initiatievensamenvoorelkaar.nl/nl/pages/start