Blog

“Maak een goede lijst van contacten en betrek zoveel mogelijk mensen”

Ervaringstip #1 voor een succesvolle crowdfunding campagne
Profielfoto van Samen Voor Elkaar
26 februari 2024 | 2 minuten lezen

“Maak een goede lijst van mensen en bedrijven die je kunt benaderen en betrek zoveel mogelijk mensen bij je campagne. Doe het zeker niet alleen.” Dat is de tip die Frederike de Pril graag meegeeft aan nieuwe initiatieven die een crowdfunding campagne gaan starten. De Pril heeft namens het Lichtatelier begin dit jaar met succes via het platform Samen voor Elkaar geld ingezameld om “Sociale werkplekken” en Industrieel Erfgoed te behouden.

In het Lichtatelier werken vrijwilligers met een rugzakje mee om oude industriële lampen en klokken weer in ere te herstellen. “Wel met een nieuwe fitting en nieuwe bedrading omdat alles wel veilig moet zijn”, benadrukt voorzitter Frederike de Pril. “En natuurlijk maken we tussen het opknappen door tijd voor een kop koffie en een goed gesprek. Dat sociale aspect is ook een heel belangrijk onderdeel van onze stichting. Het financieel mogelijk maken van deze vrijwilligersplekken is een hele opgave zonder subsidies. De Pril: “Daarom zijn we met deze crowdfunding actie gestart zodat we deze sociale werkplekken en het industrieel erfgoed kunnen behouden. We kunnen hierdoor voorlopig weer verder.”

De Pril is ruim voor de start van de crowdfundingscampagne ‘Behoud Sociale werkplekken en Industrieel Erfgoed’ begonnen met het maken van een lijst met mensen en bedrijven die ze zou kunnen benaderen. “Je moet een goede lijst hebben met veel contacten om te bereiken met je inzamelingsactie. Denk aan familie, vrienden, kennissen en zakelijke contacten. Daarnaast is het prettig als je een grote groep om je heen verzamelt die met je mee kunnen denken en werken. Het is namelijk best veel werk en soms ook stressvol omdat je in korte tijd veel wilt bereiken. Dan is het fijn dat je acties kunt verdelen en zij hebben zelf ook weer een eigen netwerk om te benaderen. Naast veel e-mails, hebben we ook de lokale kranten en partijen op het gebied van historisch en cultureel erfgoed benaderd.”

Uiteindelijk hebben 60 donateurs ervoor gezorgd dat het doel is behaald. “Belangrijk dat je er in blijft geloven, tot het laatst toe. We hebben een groot bedrag ontvangen van een anonieme donateur, maar ook hele kleine bijdragen. Het meest heeft mij de donatie geraakt van iemand met een beperking die aan alle begeleiders heeft gevraagd om te doneren. Hij heeft zich hier enorm voor ingezet, hartverwarmend vind ik dat. En ook hebben we een hele mooie bijdrage van de provincie Overijssel ontvangen”, vertelt Frederike de Pril.

Van de opbrengst zijn al enkele materialen en gereedschappen aangeschaft. Frederike zoekt nog wel nieuwe vrijwilligers. “Vandaag heb ik nog een mail gestuurd naar donateurs of zij nog mensen in hun omgeving kennen. Gepensioneerden zijn welkom, maar ook mensen die al wat langer thuis zitten en graag weer wat willen doen. Opleiding is minder belangrijk dan het hart hebben voor onze materialen. Hierbij ook de oproep aan lezers van dit artikel:  kom eens langs, een keertje kijken, kom proeven bij museumwinkel Het Lichtatelier.